“Hampir Empat Bulan Saya HiIang Arah Hidup..”, Aku Lah Ibu Dan Aku Juga Ayahnya

“HAMPIR empat bulan saya hiIang arah hidup selepas kem4tian isteri, Nur Azian Baki berusia 32 tahun, dua tahun lalu akibat j4ngkitan kvman.

“Saya terkenangkan nasib anak bongsu, Al-Ammar berusia tiga tahun yang ketika itu masih belum pvtus susu dan menghid4p aut1sme selain anak sulung, Muhammad Al-Adhim yang menghid4p hidr0sefaIus (kepala besar),” luah Kamil Abd Wahab, 39.

Menurut Kamil yang menetap di Ianggar, Alor Setar, Kedah sejak itu tugasnya bukan sekadar mencari nafkah bagi membiayai perubatan kedua-dua anaknya, malah mengisi kekosongan ditingg4lkan si ibu.

Katanya, penguat kepada semangat dalam menunaikan tanggungjawab sebagai bapa tunggal adalah keceriaan dan keletah manja terutama Al-Ammar yang begitu rapat dengannya.

“Arw4h isteri menghid4p kenc1ng manis dan cukup menjaga kesihatan diri termasuk sering melakukan pemeriksaan kesihatan.

“Bagaimanapun, dia tiba-tiba menghid4p dem4m dan seminggu selepas itu, meninggaI dunia akibat j4ngkitan kvman.

“Pada mulanya, saya svkar untuk menerima keadaan ini kerana perlu menggaIas tanggungjawab sebagai bapa dan ibu pada satu masa.

“Bagaimanapun, sokongan keluarga terutama ibu, Siti Ahmad berusia 74 tahun menguatkan semangat saya untuk menjaga kedua-dua anak sebaik mungkin,” katanya.

Menurut Kamil, dia turut bersyukur 13 adik beradiknya cukup prihatin dengan keadaan anak-anaknya.

Rutin Kamil setiap hari ialah menguruskan rumah seperti memasak dan mengemas selain menguruskan keperluan diri kedua-dua anaknya.

“Bangun tidur, saya perlu menyiapkan makanan, mengemas selain uruskan anak sulung dengan memandikan dan memberinya makan.

“Kemudian saya urus anak kedua dan hantar ke Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Preamble di H0spital Sultanah Bahiyah Alor Setar sebelum keluar bekerja.

“Tengah hari, saya jemput anak dari PDK sebelum pulang ke rumah untuk masak dan jaga anak sulung. Sebelum keluar kerja pada sebelah petang, saya perlu tidurkan mereka,” katanya yang mengusahakan bendang selain men0reh getah.

Menurut Kamil, dia tinggaI bersama bapa mentua, Baki Aruf, 62, yang turut berdepan masaIah saraf dan tidak lagi mampu meIakukan kerja berat.

“Bagaimanapun, bapa mentua sentiasa memastikan anak terjaga setiap kali saya keluar bekerja,” katanya.

Kamil mahu memberikan yang terbaik buat kedua-dua anaknya namun mengakui had kemampuan diri termasuk kek4ngan kewangan.

“Alhamdulillah, makan pakai cukup cuma saya kesemp1tan wang untuk membeli keperluan perubatan dan barangan seperti lampin dan susu khas untuk anak sulung yang boleh mencecah sehingga RM1,500 sebulan.

“Selain itu, saya perlu keluarkan belanja untuk membawa anak bongsu bertemu doktor pakar di Pulau Pinang,” katanya.

Bagaimanapun, menurut Kamil, demi anak, dia akan terus berusaha melakukan yang terbaik.

Bagi memastikan dia sentiasa tenang dalam menjaga anak, menjalani rutin harian selain sebagai bapa tunggal, Kamil mengatakan yang dia tidak pernah pvtus berdoa selain sering menunaikan solat Tahajud.

“Sebelum ini, arw4h isteri yang banyak menjaga anak dan kini, saya akan pastikan keperluan mereka sentiasa cukup.

“Mungkin sambutan Hari Bapa saya agak berlainan namun kasih sayang saya terhadap kedua-dua anak kekal sepanjang hayat,” katanya.

Sumber: harian metro














Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*