Guna 3 Bahan Ini Buat Tauhu Di Rumah Menjadi Boleh Buat Berniaga Juga

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Bagi yang suka masak sayur lemak atau pun berniat petang-petang nak makan tauhu sumbat dengan famili biasanya tauhu dibeli sehari sebelum tu.

Bukan apa tauhu biasanya tidak elok disimpan lama kerana cara penyediaannya tidak menggunakan pengawet jadi bahan makanan ini tidak seharusnya kita beli dan simpan. Sangat digalakkan untuk beli sehari sebelum nak masak.

Sememangnya bahan-bahan basah semuanya mempunya tempoh jangka hayat yang pendek. Sama juga dengan tauhu yang mana kita selalunya beli yang dah siap dekat pasar basah atau pasaraya, dan selalunya beli beberapa paket dan selebihnya akan simpan.

Kadang kala kita terlupa nak guna tengok semula tauhu dah ada bau yang kurang menyenangkan sebab kita pun tak tau bila tarikh sebenar tauhu tu dibuat.

Kalau boleh buat sendiri mungkin lebih mudah, mana tahu berniat untuk berniaga tauhu sumbat atau tauhu bakar ke. Resepi dan cara telah pun dikongsikan oleh Azlia Al Hayahuddin, apa yang tinggal nak buat saja. Jom kita tengok sikit macam mana tauhu homemade ni.

Alhamdulillah.. jadi juga tauhu keras kali ini. Buat sebelum ini tak jadi.. hahaha.. gembiranya hari ni!..

BAHAN-BAHAN TAUHU HOMEMADE:

  • 3kg kacang soya
  • 18 liter air
  • 45gm GDL ( Glucono Delta Lactone) – serbuk ini untuk mengeraskan tauhu

CARA MEMASAK TAUHU HOMEMADE

Pilih kacang soya, cuci dan rendam selama 4-5 jam. Toskan dan kisar dengan air yang disukat. Tapis susu soya. Masak susu soya hingga mendidih.

Dalam bekas berasingan, bancuh GDL dengan air. Tuang susu soya yang telah mendidih tadi ke dalam bekas berisi bancuhan GDL. Kacau dan biar beku selama 15 minit.

Sediakan pencetak tauhu dan alas dengan kain. 1 ni dapat 64 biji. Guna 3 kg kacang soya untuk 1 pencetak ni. Ukuran 8 petak × 8 petak

Tuang tauhu ke dalam pencetak dan ratakan.

Tutup kain dan tekan dengan pemberat.

Selepas 1 jam, keluarkan tauhu dan potong. Rendam dalam air bersih.

Tip Tambahan

Rendam kacang soya ialah tidak boleh lebih 5 jam. Kacang soya yang direndam lama akan cepat basi. Paras air untuk rendaman kena 2x daripada kacang soya.

Kalau ngam-ngam paras kacang soya, kacang tersebut tak akan mengembang dan susu soya pun takkan dapat banyak bila diperah.

Jika anda suka dengan artikel tauhu homemade ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

Sumber: akakpesan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*