Hasil Puas Makan Guna Cara Ini Tanam Kangkung Dalam Botol Minuman Mudah Pokok Rimbun

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Di sini kami kongsikan sebuah perkongsian menarik oleh Ganis Silvia di Facebook tentang bagaimana cara tanam kangkung dengan mudah hanya menggunakan botol terpakai saja.

Walaupun tanah di rumah tak luas atau hanya ‘sekangkang kera’, anda boleh praktikkan cara ini untuk menanamnya. Memang berbaloi dan ramai yang dah cuba.

Jom tengok perkongsian beliau selengkapnya di bawah.

Semoga bermanfaat!

Cara Tanam Kangkung & Sayur-sayuran Dalam Botol Minuman Terpakai

Di sini saya nak berbagi sedikit tatacara menanam kangkong guna botol bekas, sederhana, mudah, murah dan hasil meriah.

Ini hasil tanaman guna botol terpakai di rumah saya.

cara tanam kangkung sayur dalam botol

Bagaimana cara nak tanam sayuran menggunakan botol minuman terpakai?

Saya guna botol ada 2 lapis:

  • bahagian atas – isi tanah kompos
  • bahagian bawah – isi air (jadi tak payah siram tiap-tiap hari, mudah!)

Cuma perlu tambahkan air saja bila airnya sudah berkurang.

Berapa paras air yang perlu disediakan?

Boleh rujuk gambar di bawah ya.

Saya bubuh air sampai lubang kecil yang ada tanda panah merah itu supaya 1/4 medium tanahnya terendam untuk menjaga kelembaban tanahnya sebab tak pakai sumbu.

cara tanam sayur kangkung dalam botol

Cara Buat Botol Untuk Tanam Kangkung / Sayuran

  1. Potongkan botol jadi 2 bahagian.
  2. Tebuk lubang seperti yang ada pada gambar (tengok tanda panah merah dalam gambar di bawah)
  3. Lubang yang ada pada botol dilapiskan atas isi tanah itu. (Fungsinya sebagai peresapan air untuk memberikan kelembapan pada medium tanahnya)
  4. Kemudian lubangkan pula 2 lubang kecil kanan kiri di bahagian botol yang satu lagi. Fungsinya sebagai sirkulasi oksigen untuk menghindari pembusukan akar dan juga buangan air yang terlebih.

cara tanam kangkung dalam botol

Cara Tanam / Semai Benih Kangkung

Untuk kangkung dan bayam boleh terus tabur benih dalam 5-10 biji benih di setiap botol.

Oh ya, nanti letakkan botol ini di tempat yang agak redup. Sebab medium kecil, jadi tak tahan kalau pancaran matahari terlalu terik.

Jika ditanam di tempat terbuka / direct matahari, lebih baik atas pasang paranet jaring hitam supaya tak terlalu panas atau kalau hujan kuat pun tak rosak.

Tutup botol boleh dibuka kalau akarnya sudah sampai bawah.

Mediumnya saya guna tanah kompos dan baja guna NPK.

cara tanam kangkung dalam botol

Cara Pembajaan

Untuk pembajaan boleh dilakukan setelah usia tanaman lebih kurang 2 minggu setelah semai.

Cara sukatannya ialah 1 senduk makan baja NPK dilarutkan dengan air 1,5 liter.

Siram secukupnya seminggu sekali.

Untuk akar yang sudah sampai bawah baja boleh terus di bubuhkan dalam botol isi air tu dengan sukatan 1/4 sudu makan.

cara tanam kangkung dalam botol

Lepas 2 Minggu Dah Boleh Tuai!

Untuk penuaian kangkung sangat mudah.

Hanya potong dan tinggalkan satu tunas yang paling bawah.

Dalam masa 2 minggu sudah boleh tuai ulang dan begitu juga seterusnya.

Untuk sawi, salad, pak choy boleh pula dituai dengan cara dipetik tangkai daunnya dan tinggalkan daun yang paling muda. Nanti dalam seminggu dah boleh petik lagi dan begitu juga seterusnya.

Mudah kan?

cara tanam kangkung dalam botol

Jadi lepas ni bolehlah cuba tanam sayur sendiri di rumah… Manfaatkan setiap ruang yang ada, sebab botol ni disusun secara vertical pun boleh.

Selamat mencuba!

Sumber: Ganis Silvia via Kebun Tepi Rumah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*