Kelebihan Bagi Orang Yang Kerap Membaca Surah Al-Ikhlas

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Surah Al-Ikhlas disebut surah keselamatan kerana surah ini menyelamatkan orang yang membacanya dari kesulitan-kesulitan dunia juga sakratulm4ut, menyelamatkannya dari gelap gelita kvbur dan trag3di-trag3di hari kiamat.

Dari Abu Hurairah, Nabi SAW pernah bersabda:

Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas, seolah-olah ia membaca sepertiga Al-Quran

At-Tabrani dan an-Nu’aim mengikhraj dari Rasulullah SAW, baginda bersabda:

Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas saat sakitnya yang menghantarnya pada kem4tian,

Maka ia tidak berjamah fitn4h di dalam kvbur dan aman dari penyempitan kvbur pula ia dibawa malaikat dengan tapak tangannya hingga melampaui sirat sampai syurga”

Terdapat banyak lagi hadis tentang fadhilat amalan membaca surah Al-Ikhlas ini. Di antaranya dapat pahala seratus orang pahl4wan syahid. (Hadis dari Ubai bin Ka’ab)

Terjauh god4an sy4i tan jika dibaca 10 kali selepas solat Subuh (Hadis dari Ali Bin Abi Talib), jika diamalkan membacanya semasa s4kit hingga membawa kemati4nnya, maka akan terlepas dari s3ksa kvbur. (Hadis dari At-Tirmizi)

Kisah di dalam Ruhul-Bayan ada menyebutkan:

Pada waktu Nabi SAW di tabuk datang kepada baginda malaikat Jibril. “Rasulullah, saya khabarkan bahawa Mu’awiyah al Muzani ra telah meninggal di Madinah. Apakah engkau berkenan jika bumi ini saya lipat, agar engkau menyembahyangkan j3nazah Mu’awiyah”.

“Boleh saja” jawab baginda, maka Jibril membentangkan sayapnya di atas bumi dan diangkatnya Nabi sampai Madinah lalu menyembahyangkan j3nazah Mu’awiyah dan para malaikat menjadi makmum dua saf (barisan) dimana satu saf berjumlah tujuh puluh ribu malaikat.

Selesai sembahyang baginda bertanya “Oleh sebab apa Mu’awiyah berpangkat demikian tinggi?” Malaikat Jibril menjawab “Oleh kerana Mu’awiyah cinta dan membaca qul hu wallahu ahad sewaktu pagi dan petang, ketika berdiri dan duduk dan pada setiap gerak-gerinya.”

Surah Al-Ikhlas juga mempunyai fadhilat melapangkan rezeki dan menolak kef4kiran bagi pembacanya serta penghuni rumah dan tetangganya.

Dalam kitab Sa’adatul Darain, Rasulullah SAW bersabda ” Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas ketika memasuki rumah, maka hilanglah kef4kiran penghuni rumah dan tetangganya”. (HR At-Tabrani dan Ibnu Mas’ud)

Di dalam kitab Fawaid as-Syarji menyebutkan: Bahawasanya ada seorang mengadu tentang kef4kirannya kepada Nabi SAW, maka baginda bersabda “Ketika masuk rumah bacalah surah Al-Ikhlas”.

Kemudian lelaki itu melaksanakannya dengan cara seperti itu, maka Allah SWT melapangkan rezeki kepadanya dengan berkat surah Al-Ikhlas.

Surah Al-Ikhlas jika dibaca 11 kali selepas tiap kali sembahyang fardhu, insyaallah akan ditetapkan iman.

Imam Hanbali rahimahullah berkata, barangsiapa yang melalui kawasan perkuburan dan menghadiahkan 11 kali surah Al-Ikhlas kepada penghuni kvbur itu, maka ia akan dapat pahala sebanyak mana m4yat yang ditanam disitu.

Membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali pahalanya menyamai membaca 30 juzuk Al-Quran. Bagaimanapun bagi sesetengah orang ia menjadi berat untuk dilakukan oleh kerana banyaknya d0sa yang ditanggung.

Mengikut pengalaman orang yang mengamalkan surah Al-Ikhlas ini, apabila kehilangan sesuatu barang, bacalah surah ini sebanyak 21 kali sambil mencari barang tersebut.

Akhbarkini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*