Tahajjud Malam Adalah Penawar Segala Kegundahan Jiwa

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Seorang muslim yang bertaqwa akan melakukan perintah Allah serta menjauhi larangan-Nya. Menjalankan perintah Allah salah satunya iaitu dengan mengerjakan solat. Solat yang diwajibkan iaitu solat fardhu 5 kali dalam sehari semalam. Sedangkan solat sunnah iaitu tidak wajib dilakukan, tetapi jika dilakukan akan mendapatkan pahala serta keutamaanya. Salah satu solat sunat yang sangat dianjurkan untuk dikerjakan oleh umat muslim iaitu solat tahajjud.

Solat tahajjud merupakan solat sunat yang dikerjakan pada malam hari yaitu waktu yang utama sepertiga malam yaitu antara jam 03.00. Dimana disepertiga malam merupakan waktu yang sangat mustajabah untuk berdoa (doanya akan terkabul). Pada waktu tersebut para malaikat akan turun ke bumi. Solat sunat tahajjud dilakukan paling sedikit 2 rakaat dan paling banyak tidak ada batasannya dengan diakhiri dengan solat witir sebagai penutup.

Diriwayatkan Aisyah R.A, ia berkata:

“Nabi SAW mengerjakan solat malam hingga bengkak kedua telapak kaki beliau,lalu aku katakan kepada beliau,’Mengapa engkau melakukan seperti ini, ya Rasulullah, padahal dosamu yang lalu maupun yang akan datang telah diampuni oleh Allah? ‘Beliau menjawab,’Apakah aku tidak boleh menjadi hamba Allah yang bersyukur?” (HR Bukhori VIII/449 dan Muslim 2819 dan 2820)

Nabi yang telah dijamin keselamatan serta kebahagiaannya juga selalu melaksanakan solat tahajjud, tetapi kadang kita masih ragu untuk melaksanakan solat tahajjud. Solat tahajjud tidak hanya bermanfaat untuk di ahkirat nanti iaitu mendapat pahala, diampuni dosa-doa, ditinggikan darjatnya tetapi solat tahajjud juga mempunyai banyak manfaat lain yang boleh kita rasakan sekarang.

Seseorang yang selalu terbiasa solat tahajjud boleh mengawal emosinya, kerana mempunyai ketenangan dan kedamaian jiwa. Beberapa manfaat solat tahajjud adalah sebagai berikut:

1. Penghapus dosa serta mencegah berbuat dosa

Solat tahajud merupakan ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah. Jika kita ingin meminta sesuatu tentunya kita harus mendekatkan diri kepada yang akan kita hajati. Seperti kita ingin meminta keampunan atas dosa-dosa yang telah kita perbuat maka kita harus mendekatkan diri kepada Allah agar taubat kita diterima serta diampuni.

Solat tahajjud hanya akan dilakukan secara rutin dan istiqomah oleh orang-orang yang mempunyai niat tulus sehingga keistimewaan solat tahajjud diberikan kepada orang-orang yang mahu dan mampu melakukan solat tahajjud dengan penuh niat dan keikhlasan.

Salah satu keistimewaan solat tahajjud ialah media untuk menghapus dosa-dosa yang telah kita buat serta akan mencegah kita melakukan kembali kerana setiap malam kita akan mengingat Allah bahawa Dzatya maha melihat sehingga kita akan selalu merasa terawasi sehingga akan mencegah kita berbuat dosa kembali.

Jika ingin semua dosa-dosa yang dilakukan selama ini di ampuni oleh Allah SWT, maka akan lebih baik bila juga melakukan solat taubat. Dengan melakukan taubat yang sungguh-sungguh, Insyaallah Allah akan mengampuni semua dosa-dosa yang pernah di perbuat dan tidak akan mengulanginya lagi, dengan kata lain menjauhkan hal-hal yang mendatangkan dosa.

2. Jaminan masuk syurga

Orang yang melaksanakan solat tahajjud dengan penuh keikhlasan maka jaminan masuk syurga. Telah jelas diriwayatkan pada sebuah hadits yaitu jaminan masuk syurga bagi orang yang melaksanakan solat tahajjud.

Solat tahajjud merupakan solat yang dilaksanakan pada waktu sepertiga malam ketika orang-orang sedang terlelap tidur, tetapi orang yang hendak melaksanakan solat tahajjud bangun serta mengambil air wudhu. Walau kelihatannya mudah tetapi berat dilaksanakan jika belum terbiasa maka Allah memberikan balasan syurga bagi yang melaksanakannya.

3. Mendapat keringanan ketika dihisab di akhirat

Ketika di akhirat nanti tidak ada yang bisa menolong kita kecuali amal yang telah kita lakukan di dunia. Ketika dihisab atau ditimbang amal kita inilah yang akan menentukan kita akan masuk syurga atau neraka. Ketika timbangan amal kita leboh berat kebaikan yang telah kita perbuat maka kita akan masuk surga, tetapi sebaliknya jika timbangan perbuatan dosa kita lebih berat maka kita akan masuk neraka.

Seorang muslim yang secara rutin melaksanakan solat tahajjud akan mendapatkan keringan ketika dihisab di akhirat. Doa-doa kita yang telah kita panjatkan saat solat tahajjud maka akan di ampuni kerana berdoa di waktu yang mustajabah iaitu sepertiga malam.

4. Tanda takwanya terlihat di muka

Orang yang terbiasa melakukan solat tahajud maka wajahnya akan terlihat bersinar. Hatinya akan tertuntun dengan kebaikan-kebaikan karena solat akan mencegah perbuatan keji dan munkar. Solat tahajud akan menjaga keimanan seseorang akan tetap ada didalam hati sehingga kita akan senantiasa teringat kepada Sang Pencipta.

Diriwayatkan dari Abu Hurairoh r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Setan mengikat pada ujung kepala salah seorang diantara kalian jika tidur dengan tiga ikatan. Masing-masing ikatan mengatakan: “Engkau masih memiliki malam yang panjang, maka tidurlah!’ Jika ia bangun lantas menyebut nama Allah, maka terlepaslah satu ikatan. Jika ia berwudlu, maka lepaslah ikatan berikutnya. Dan jika ia mengerjakaan shalat, maka terlepaslah satu ikatan lagi, sehingga keesokan harinya ia menjadi giat, demikian juga jiwanya akaan menjadi baik. Jika tidak demikian, maka keesokan harinya ia menjadi kotor jiwanya lagi pemalas. (HR. Muslim 1163)

5. Melancarkan aliran darah di tubuh

Solat tahajud dilaksanakan dengan keutamaan di sepertiga malam yaitu sekitar jam 03.00 pagi. Pada waktu tersebut banyak orang yang masih terlelap dalam tidurnya. Tetapi orang muslim yang taqwa serta ingin mendekatkan diri kepada Penciptanya dia akan bangun dan melaksanakan solat tahajjud.
Solat tahajjud tidak hanya dilakukan untuk berkeluh kesah dan mengadu kepada Sang Kuasa tetapi solat tahajjud juga mempunyai manfaat untuk kesihatan badan. Saat udara masih bersih, oksigen belum tercemar yaitu saat jam 03.00 pagi maka akan menyehatkan paru-paru kita, melancarkan peredaran darah serta menyihatkan tubuh.

Orang lain yang tidak bangun diwaktu ini maka tidak akan merasakan betapa dahsyatnya udara pagi dengan keindahan serta kenyamanannya, setelah matahari terbit maka keadaan dan suasana ini tidak lagi bisa dirasakan. Hanya orang-orang yang melakukan solat tahajjud yang dapat merasakannya.

6. Membesarkan rongga paru-paru

Manfaat tahajjud berikutnya ada pada gerakan solat tahajjud. Gerakan solat yang kita kerjakan buakan bererti hanya gerakan saja tanpa mempunyai erti dan manfaat. Gerakan solat yang kita lakukan ketika solat mempunyai banyak manfaat untuk kesehatan tubuh kita. Salah satu gerakan yang bermanfaat untuk kesihatan iaitu gerakan takbiratul ihram kemudian kita bersedekap.

Gerakan tersebut akan membuka rongga paru-paru menjadi besar sehingga akan melancarkan aliran udara menuju paru-paru. Hal ini akan sangat bermanfaat untuk kesehatan paru-paru kita. Solat tahajjud yang dilakukan pada pagi hari yaitu jam 03.00 pagi akan semakin mendukung kesihatan tubuh kerana kita akan melakukan gerakan-gerakan yang dapat memberikan manfaat banyak bagi kesihatan tubuh bahkan manfaatnya akan lebih dibanding dengan olahraga.

7. Pikiran jauh lebih tenang dan segar

Perbagai aktiviti kita lakukan seharian pastinya akan membuat badan kita butuh istirahat, setelah kita bangun pagi pada sepertiga malam maka kita akan merasakan fikiran kita jernih serta segar kembali. Pada waktu itu sangat bagus untuk merefresh pikiran kita sehingga beban-beban hidup akan dikurangi. Mengadulah kepada Sang Pemilik alam ini maka hanya kepadanya kita meminta dan akan diberi apa yang menjadi hajat kita.

8. Memperoleh cinta dan redha Allah

Ketika orang-orang yang lain sedang menikmati tidurnya, tetapi orang mukmin bangun dan memilih meninggalkan kenyamanan tidur dan membunuh syahwatnya. Mereka bangun melaksanakan solat tahajjud untuk mendekatkan diri kepada Allah. Dan janji Allah nyata bahawa orang-orang yang sentiasa mendekat dan meminta kepada-Nya maka akan dikabulkan.

Allah akan cinta dan redha kepada hambanya yang mau mendekatkankan diri. Jika Allah sudah cinta dan redha kepada kita maka apapun yang kita panjatkan akan terkabul selama masih untuk kebaikan. Dan orang yang beriman tentunya pasti tidak akan meminta hal-hal selain untuk kebaikan. Allah tidak akan pernah membiarkan hamba yang dicintainya kekurangan dalam hal harta ataupun lainnya. Allah yang akan mencukupkan semua keinginan kita.

9. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh

Melakukan solat tahajjud dengan gerakan-gerakan yang dilakukan serta bangun di sepertiga malam akan menjadikan seperti terapi penyakit yang ada ditubuh kita. Hal ini kerana dapat menyembuhkan berbagai penyakit yang ada didalam tubuh kita. Telah terbukti secara bio-teknologi solat tahajjud mampu meningkatkan sistem kekebalan tubuh seseorang.

Sistem kekebalan tubuh ini yang akan menjadikan tubuh tidak mudah terserang penyakit kerana sistem imun yang akan menyerang setiap bibit penyakit serta benda asing yang masuk ke dalam tubuh kita. Melaksanakan solat tahajjud sangat baik untuk para penderita penyakit berat seperti kanser bahkan dapat menghilangkan rasa nyeri yang sering melanda penderita kanser.

10. Solat yang paling afdal setelah solat lima waktu

Solat tahajjud merupakan solat yang paling afdal setelah solat lima waktu. Solat tahajjud dilaksanakan pada tengah malam yang akan memberikan waktu dan suasana khusus untuk berdoa. Diwaktu tersebut kita dapat menumpahkan segala keluh kesah yang kita rasakan kepada Sang Kholiq. Hanya kepadanya tempat yang tepat untuk mengadu dan meminta.

Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a, bahwa ia berkata: Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda:

Jadikanlah solat witir sebagai akhir solat kalian di malam hari. (HR. Bukhori (II/406), Muslim (751), Abu Dawud (1438) dan nasa’I (230-231)

Hati kita akan merasa aman, nyaman serta keikhlasan akan tercipta pada setiap kejadian yang telah menimpa dalam kehidupan. Kerana solat tahajjud ini merupakan solat yang afdal setelah solat fardu maka Allah memberikan banyak keistimewaan kepada orang yang mau dengan ikhlas dalam melaksanakannya. Makna ikhlas yang melakukannya semata-mata hanya kerana Allah.

11. Dikabulkannya doa-doa

Solat sunat tahajjud merupakan solat sunat yang dianjurkan kerana janji Allah telah jelas bahawa orang yang mau melaksanakan solat tahajjud kemudian setelahnya meminta sesuatu maka akan diberikan, memohon ampun maka akan diampuni, siapa yang berdoa akan dikabulkan.

Diriwayatkan dari Jabir r.a, bahwa ia berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya diwaktu malam itu terdapat suatu waktu yang jika saja bertepatan dengan waktu itu seorang hamba muslim memohon kebaikan kepada Allah berkenaan dengan urusan dunia dan akhirat, sudah pasti Allah akan memberikannya kepadanya. Waktu itu terdapat pada setiap malam. (HR. Muslim)

Pada saat sepertiga malam malaikat akan turun ke bumi dan memeriksa siapa yang berdoa maka doanya akan disampaikan kepada Allah. Doa yang dipanjatkan pada waktu-waktu mustajabah akan terkabul. Salah satu waktu yang mustajabah untuk berdoa yaitu ketika sepertiga malam. Berdoalah kepada Allah apa yang menjadi hajatmu dan apa yang menjadi keluh kesahmu mengadulah kepada-Nya maka Allah lah Sang maha pengatur segalanya.

12. Akan diangkat darjatya ke tempat yang terpuji

Allah akan mengangkat darjat orang-orang yang melaksanakan solat tahajjud dengan darjat yang mulia. Shalat merupakan sholat yang menjadi dasar amalan sementara solat tahajjud akan menjadi ibadah tambahan yang akan menjadikan penolong bagimu diakhirat nanti. Orang yang melaksanakan solat tahajjud akan di berikan tempat yang berbeda dari orang yang tidak melaksanakan solat tahajjud.

Orang yang melaksanakan sholat tahajud akan diberikan darjat mulia serta tempat yang terpuji sehingga membedakan mana yang bertaqwa dan mana yang tidak bertaqwa. Kenikmatan serta darjatnya tidak ada yang bisa menyamainya di dunia ini kerana hanya akan diberikan kepada orang-orang yang mahu melaksanakan solat tahajjud dengan penuh keikhlasan di akhirat nanti.

13. Menjauhkan diri dari kelalaian hati

Manfaat melaksanakan solat tahajjud salah satunya yaitu maka orang tersebut akan dijauhkan dari kelalaian hati. Maka kita akan selalu diingatkan agar senantiasa ingat kepada Sang Maha besar sehingga hati kita tidak akan sombong, tamak, iri, dengki serta penyakit hati lainnya yang dapat membuat kita lupa dan lalai bahwa sebenarnya kita hidup di dunia ini hanya sebentar ibaratnya hanya numpang minum di warung.

Jangan sampai kita terlena karena kita hanya mampir. Tetap fokus pada tujuan utama kita bahawa hidup yang sesungguhnya adalah ketika telah berada di akhirat nanti. Dalam sebuah hadist dijelaskan bahwa “barang siapa yang melaksanakan solat malam hari dengan membaca seratus ayat, maka ia tidak akan dicatat sebagai orang yang lalai. Dan apabila membaca dua ratus ayat, maka sungguh ia akan dicatat sebagai orang yang selalu taat dan ikhlas.

14. Meringankan lamanya berdiri di hari kiamat

Solat tahajjud akan meringankan lamanya berdiri di hari kiamat nanti. Hari kiamat merupakan hari akhir dari kehidupan didunia. Semuanya akan mati dan hancur. Pada hari tersebur tidak ada yang mampu menolong diri kita kecuali pertolongan Allah serta amal baik yang telah kita perbuat selama kita hidup di dunia. Maka solat tahajjud akan menolong kita meringankan apa yang kita rasakan ketika di hari kiamat.

15. Penyebab khusnul khotimah

Mati pasti akan menjemput setiap makhluk yang bernyawa tak terkecuali kita. Saat kita menjemput ajal maka satu yang menjadi point penting iaitu khusnul khotimah. Khusnul khotimah akan menentukan kita masih dalam keadaan islam dan iman atau tidak saat nyawa kita dicabut.

Saat mati tidak membawa iman maka amal yang telah kita lakukan didunia tidak akan bererti apa-apa maka khusnul khotimah ini sangat didambakan pada semua umat. Melakukan solat tahajjud akan sentiasa mengingatkan diri kita kepada Allah, kerana ajal akan menjemput kita kapanpun tanpa kita ketahui. Semoga dengan melaksanakan solat tahajud maka akan mengantarkan kita menuju khusnul khotimah.

16. Menjaga ketampanan dan kecantikan

Melaksanakan sholat tahajud akan menjaminkan ketampanan dan kecantikan pada seseorang tidak hanya pada lahir atau fisiknya tetapi pada batin atau hatinya. Setiap orang pasti akan mendambakan kecantikan atau ketampanan. Tahajjud ini akan menjadikan terapi untuk anda menjadi tampan atau cantik secara lahir ataupun batin.

Seperti yang telah nabi jelaskan dalam sebuah hadist “bahawa orang yang melaksanakan solat tahajjud akan wajahnya akan terlihat atampan atau cantik di siang harinya.” (HR Ibnu Majah)

17. Mempercepat tercapainya cita-cita dan rasa aman

Dalam menggapai apa yang kita cita-citakan tentunya dengan usaha atau ikhtiar, tetapi jangan lupa lengkapi dengan berdoa. Usaha tanpa doa maka akan susah tercapai kerana tidak pelumasnya untuk mempercepat tercapainya.

Maka dalam menggapai pa yang dicita-citakan berusahalah dan berdoa pada sepertiga malam setelah melaksanakan sholat tahajud. Berdoa pada waktu tersebut merupakan waktu yang mustajabah sehingga akan terkabul apa-apa yang menjadi hajatmu.

18. Terhindar dari infeksi pernafasan

Menurut salah satu pakar kesihatan dari Universitas Indonesia salah satu cara untuk melakukan gaya hidup sihat iaitu dengan membiasakan diri melaksanakan solat tahajjud. Solat tahajjud akan membantu tubuh meningkatkan kesihatan serta menyembuhkan berbagai macam penyakit yang diderita seperti penyakit pernafasan.

Solat tahajjud akan menjadi seperti terapi yag sangat baik untuk menyembuhkan infeksi pernafasan serta mencegahnya untuk datang kembali sehingga tubuh akan sihat dan segar.
Demikian beberapa manfaat yang dapat kita peroleh ketika melaksanakan solat tahajjud, baik manfaat yang bisa kita rasakan di dunia maupun manfaat yang bisa kita rasakan nanti dikhirat. Ketika kita ikhlas menjalankan solat tahajjud dengan istikomah maka kita akan mendapatkan banyak lagi manfaat yang sampai-sampai kita akan bingung bagaimana mensyukurinya.

Sumber: khalifahmedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*